Sinds 2016 wordt er ontzettend veel gesleuteld aan de Google Assistant. De ene verbetering is nog niet online, of de andere volgt hem alweer op. Als wij Google mogen geloven, zal deze trend zich zeker voortzetten. De verwachtingen voor de toekomst van deze technologie zijn dan ook hooggespannen.

De prognose is dat het aantal spraakgestuurde vragen – ook wel Voice Search genoemd – en opdrachten via de Assistant in de toekomst blijft groeien. Google zal zijn dienst dan ook blijven optimaliseren, zodat de zin ‘ik begrijp niet wat je bedoelt’ minder vaak voor zal komen. Daarnaast zullen meer en meer bedrijven zich aansluiten bij de actions. Zo kan de digitale assistent voor steeds meer zaken gebruikt worden.

Met Google Assistant kan je heel makkelijk – met jouw stem – vragen stellen of opdrachten geven. Daarnaast neemt de technologie ook graag zelf het heft in handen. Om je te waarschuwen voor een file bijvoorbeeld.

De Google Assistant is een duidelijk antwoord op de technologische ontwikkelingen van de afgelopen jaren. Steeds meer apparaten kunnen namelijk op stemgeluid reageren. Google streeft ook zijn concurrenten voorbij, Apple (Siri), Microsoft (Cortana) en Amazon (Alexa). Dit heeft alles te maken met de grote hoeveelheid data die het bedrijf tot zijn beschikking heeft. Hun digitale assistent is hierdoor vele malen slimmer dan zijn concurrenten. Maar hoe komt deze ‘intelligentie’ precies tot uiting?

De mogelijkheden van de Google Assistant lijken oneindig. In de eerste plaats kun je de dienst vragen stellen. Dit kunnen algemene vragen zijn, zoals: ‘wat is 21% van €6.015?’ Maar ook complexere kwesties, waarvoor meer context nodig is. Denk bijvoorbeeld aan de lokale weersverwachting van volgende week of de dichtstbijzijnde snackbar. Jouw digitale assistent geeft gegarandeerd het antwoord.

Daarnaast kun je de Google Assistant ook opdrachten geven. Van het starten van een videogesprek tot het maken van een reservering. Deze technologie kan het allemaal. Ook kun je er slimme apparaten mee besturen. De Chromecast. Een Android TV. De Hue-lampen van Philips. Het aantal toestellen waarmee de Assistant kan babbelen groeit gestaag.

Je kan ook steeds vaker met bekende merken communiceren. Dit worden door Google “actions” genoemd. Start je jouw gesprek met de woorden: ‘Praat met…’ en noem je een merknaam? Dan kun je zonder toetsenbord verschillende acties ondernemen. Denk bijvoorbeeld aan vinden van het perfecte verjaardagscadeau bij Bol.com. Of het aanvragen van informatie bij MediaMarkt.

Tot slot zullen er nieuwe, toepasbare technologieën ontwikkeld blijven worden. De Google Lens is een slimme camera die zijn omgeving niet alleen ‘ziet’, maar ook ‘begrijpt’. Zo kan de Google Assistant jou nog beter van dienst zijn. Ook is het de bedoeling dat Google Home de wereld gaat veroveren. Van de verlichting tot de magnetron: je kunt straks alle apparaten in jouw huis ermee bedienen.

Als het aan Google ligt heeft de Assistant nog veel voor ons in petto. Er zal geen jaar voorbij gaan of er zullen nieuwe functionaliteiten aan de dienst worden toegevoegd. De grote vraag is dan ook: waar staat de dienst over een paar jaar?

Wil je meer weten over de Google Assistant? Ik vertel je graag meer over de talrijke maatwerkoplossingen. Neem contact op.