VR een boost geven

Democratisering van VR was een belangrijk aandachtspunt

Interview met Bart Vancauwenberghe namens Ondernemers (Voka) - Fotograaf Els Verhaeghe

De Verhaaldoos wou oorspronkelijk virtual reality toegankelijk maken voor het breed publiek. Letterlijk een VR-bril opzetten en op die manier zelf volledig in het midden van een verhaal staan: de kans is groot dat ook u het al eens beleefd heeft. Men dacht dat straks zowat iedereen (politiek, media, onderwijs, kmo’s,…) aan de slag zou gaan om dergelijke creaties te maken.

Met een zelf gecreëerde ‘Editor’ wou De Verhaaldoos Virtual Reality democratiseren en er een volwaardig medium van maken. Onder de vlag van De Verhaaldoos wilden ze VR voor een zo breed mogelijk publiek toepasbaar én bewerkbaar maken. Daarvoor dienden ze eind september 2017 een subsidiedossier in bij de toenmalige Vlaams ministerie van Cultuur, Media en Jeugd. Enkele maanden later al zette het kabinet van minister Sven Gatz het licht op groen. Ze wilden onder meer mediabedrijven en -gebruikers adviseren, opleiden en hen via een gratis model ook laten experimenteren met VR.”

De Verhaaldoos creëerde hiervoor een ‘editor’, die werkt via een cloudtoepassing. Het was niet de bedoeling te gaan concurreren met gespecialiseerde VR-aanbieders. Wel wilden ze tonen hoe je zoiets aanpakt. Daarbij is vooral een grondige denkoefening over het concept cruciaal: welke beleving wil je de gebruikers namelijk bieden? De juiste intake en een goede briefing vormen de basis van een goed eindresultaat.

De Verhaaldoos wou via een open dialoog met alle partijen die erbij betrokken waren, virtual reality democratiseren. Het is verheugend om vast te stellen dat bepaalde onderwijsinstellingen op dat vlak het voortouw namen, maar we zijn er nog lang niet. In vergelijking met Nederland, waar VR onder meer wordt gebruikt voor HR- en veiligheidstoepassingen, hinken we bijvoorbeeld nog mijlenver achterop. Ze hoopten ook bepaalde media ervan te overtuigen sterker op VR in te zetten.

Gelukkig is de VRT op dat vlak een voorloper. Zo gebruikten journalisten Jens Franssen en Stefan Blommaert VR bijvoorbeeld om de kijker onder te dompelen in de situaties in respectievelijk Syrië en Korea. Het zou fijn geweest zijn als ook andere media afstapten van de traditionele frame-benadering en evolueren naar een 360°-blik.

Met gerichte opleidingen en adviezen over VR-strategieën en storytelling wou De Verhaaldoos onder meer ook politici en bedrijven mee in het bad trekken. Politici kunnen het gebruiken in hun campagnes, ondernemingen kunnen er op een heel andere manier hun bedrijf mee aan de buitenwereld laten zien.

De betrachting van de verhaaldoos bestond erin dat elk mediabedrijf in minder dan een week tijd haar VR activiteiten van A tot Z beheerde en elke journalist - zonder enige technische kennis - erin slaagde om in een minimum van tijd zijn eigen VR verhaal kon opladen, produceren en publiceren.

Alle activiteiten werden gelogd op de website in de rubriek VReewijs. Er werden events georganiseerd naar diverse doelgroepen waaronder;

Het prototype van de editor werd geïnstalleerd en getest op zowel hard- als software. Diverse mediaspelers zoals Roularta, Sanoma, Flair, Libelle, Het Nieuwsblad, De Standaard, de Gazet van Antwerpen en de VRT hebben hierop getest.

Het project kreeg het jaar erop echter geen subsidies meer en werd bijgevolg eind augustus 2018 stopgezet. De historiek en de diverse initiatieven die werden genomen kan u hier terugvinden.